Umíme se představit, také lecos vyrobit.
Vzájemně si pomáháme, nejen když se oblékáme.
My zvládneme každou práci, jsme šikovní Hastrmánci.

Pracujeme podle Kurikula podpory zdraví v MŠ.

4. Tematická část: Kde jsem se tu vzal

cÍLOVÁ KOMPETENCE:
Nemá obavu ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života

  • Budeme poznávat různá stádia lidského života (didaktická pomůcka „Moje tělo“)
  • Skládání dřevěného puzzle – vývoj člověka
  • Prohlížení si fotografií z dětství (donesou si děti) – společná výstavka na magnetické tabuli
  • Poměřovat svoji výšku, velikost končetin – obkreslování těla, otisky částí těla, prohlížení se v zrcadle
  • VV – autoportrét, kresba rodiny, sestavení postavy z geometr.tvarů aj.
  • Dechové cviky – foukaný fotbal, foukaná koulovaná, s pírkem, brčkem atd.
  • Při pozorování člověka využití lupy/mikroskopu (vlasy, pokožka, chlupy, otisky prstů aj.)
  • PH na zimní sporty – lyžování, sáňkování, bruslení, hokej aj.
  • PH „Všechno lítá, co peří má“
  • PH „Nenasytný strakapoud“
  • Sezónní činnosti – sáňkování, plackování…
  • DK – vyprávíme si své vlastní zážitky z nemoci, úrazu – jak jsme se cítili a co je pro člověka nebezpečné
  • Námětové hry na doktory, nemocnici – nemoc, úraz, ošetření…
  • LK – děti řadí obrázky dle děje, posloupnosti, ročního období (např. didaktická pomůcka - Jazyk a řeč – pracovní postupy, obrázkové kvarteto, děje – roční doby)
  • LK – využití logopedických kartiček v souboru „Klokanův kufr“
  • Etapy lidského života v encyklopedii či obrázcích a encyklopedie zvířat, ptáků či jiných živočichů
  • Procházky do přírody – vyhledávat změny ve svém okolí (obleva – tání sněhu, mráz, náledí, zamrzlý rybník, rampouchy, krmítka pro ptáky aj.)
  • pečovat/starat se o své zdraví – cvičení jógy, zdravotní cviky, relaxace
  • KK – „Co je zdraví?“, „Chodíš s rodiči na procházky?“, „Co je pro tebe zdravé?“, „Tvůj oblíbený sport? Proč?“…
  • PB – „Chumelenice“, „Rampouch“, „To to zebe“
  • Básně: „Krmítko“, „Ptačí písnička“, „Teplý svetřík pro ptáčky“, „Masopust“, „Šašek“ aj.
  • Písně: „Na lyže…“, „Kdo to ťuká na okénko“, „Vrabec a sýkorka“, „Lednová“, „Padá sníh, padá sníh“ aj.

cÍLOVÁ KOMPETENCE:
Snaží se ovládat intenzitu emocí, které by škodily jemu nebo okolí

  • Využití didaktické pomůcky Ferda a jeho mouchy
  • Hra „Na opičky“, „Zrcadlo“, „Kuba řekl“, „Hádej, kdo jsem (emoce)?“
  • VV - Zpracování emocí pomocí smajlíků, barev, tvoření obličejů (vyjadřující různé emoce) z pomůcek a hraček ve třídě, kreslení obličejů do mouky na podložce;
  • VV – výroba krmítka ze špachtlí/papíru
  • LK – správné pojmenování pocitů, nálad i emocí – vyjádřit i neverbálně
  • Pohádky a jejich využití k vyjádření emocí a správného/špatného chování – použít didaktické pomůcky Pohádky (Budulínek, Perníková chaloupka, Červená Karkulka, Kůzlátka

cÍLOVÁ KOMPETENCE:
Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky

  • experimenty v přírodě (led, sníh, hledání stop zvířat aj.)
  • VV - využití polytechniky (práce se dřevem – výroba krmítka pro ptáky + další alternativ – ptačí zob ve formičce, na papírové ruličce, šišce)
  • Stolní společenské hry „Tučňáci“, „Match Madness“, „Pexeso“, „Člověče, nezlob se!“, „Kvarteto“, „Černý Petr“, aj.
  • Práce s textem: „O hladovém ptáčkovi“, „Týnka s Matýskem vyrábí krmítko“, „Nenasytný strakapoud“
  • Dbát na samostatnost při úklidu hraček, po VV a při stolování
  • Vyřizování vzkazů v kuchyni či ve třídě Kapříků
  • Plnění úkolů a činností z individualizace – předškolní děti
  • Společné oslavy narozenin
  • MTU
  • Etické dílny
  • Výroba dárku pro děti do 1. třídy
  • Návštěva v 1. třídě
  • VV – výroba masek, škrabošek, šašků…karnevalová výzdoba třídy
  • Karneval ve třídě Hastrmánků
  • DK – negativní/škodlivé chování/vlivy, které ohrožují člověka i živočichy
  • Zapojení dětí do krmení ptáčků v novém krmítku – dosypávání semínek, ptačího zobu, slunečnice
  • Výroba ptačího zobu se sádlem – využití formiček
  • HK – d-d; d-u; d-samo sebe;