Umíme se představit, také lecos vyrobit.
Vzájemně si pomáháme, nejen když se oblékáme.
My zvládneme každou práci, jsme šikovní Hastrmánci.
Pracujeme podle Kurikula podpory zdraví v MŠ.
2. Zkoumáme a využíváme dary přírody
cÍLOVÁ KOMPETENCE:
Rozlišujeme lidské aktivity na ty, které mohou zdraví člověka, přírody podporovat, a ty které mohou zdraví poškozovat
- dodržování správné hygieny po WC, před i po jídle, po vycházce, po použití výtvarného koutku
- přijmout a dodržovat třídní pravidla, při porušení kamaráda upozornit
- předškolní děti naučit vnímat chybu jako kamarádku (při plnění úkolů)
- děti používají „kouzelná“ slovíčka (promiň, prosím, dobrý den, nashledanou,…)
- KK – „Co na sobě můžeš zlepšit?“; „Co pro tebe bylo dnes těžké?“; „Jaké bylo tvé ráno?“; „Jakou bys chtěl/a mít superschopnost?“; „Co rád/a děláš, když přijdeš ze školky?“
- HK – sám sebe, d-d, u-d
- akce pořádané obcí či zájmovými a kulturními spolky (Dýňování, Drakiáda, Putování pohádkou, Lampionový průvod, Rybolov, Vánoční jarmark,…) – vyprávíme si zážitky v kroužku či při ranním uvítání
- procházky po náměstí i okolí Jedovnic (pozorování podzimní výzdoby dveří/oken)
- pečovat/starat se o hračky a prostředí MŠ
- v MŠ správně třídíme odpadky (různé druhy košů), v přírodě neodhazujeme odpadky (dodržujeme pravidla slušného chování, chráníme přírodu)
- DK – „Co se stane, když…“
cÍLOVÁ KOMPETENCE:
podporuje konkrétními činnostmi vlastní zdraví i zdraví ostatních, přírody
- nabízet ovocnou svačinku, dodržovat pitný režim a jíst v klidném prostředí
- rytmické pohyby a tance - využití hudebních nástrojů/vlastního těla při udržení rytmu v hudbě, vytleskávání
- PH – „Podzim“, „Veverčí“, „Ovocný salát“, „Jablíčka do košíčku“, „Tiše, tiše ježek spí“, „Ťuká, ťuká deštík“
- zdravotní cviky + jóga
- návštěva tělocvičny MŠ (využití vybavení tělocvičny)
- tvoření překážkových drah (chůze po nerovném terénu), využití hmatového chodníku
- využít k pohybové aktivitě multifunkční hřiště u rybníka
- samostatné oblékání/svlékání svršků dle vlastních pocitů (venku i uvnitř)
- dostatek pitného režimu/odpočinku/jídla/pohybové aktivity = psychosomatická pohoda dětí
- zvládání osobní hygieny i v nestandartních podmínkách (v přírodě, mimo prostory MŠ)
- dbát na dodržování bezpečnosti při přecházení vozovky (na vyznačených přechodech, pravidla správného rozhlížení před vstupem do vozovky)
- při vycházkách používat reflexní vesty
- zapojení předškolních dětí do pomoci mladším dětem (vzor) – při oblékání, úklidu hraček a výtvorů ze stavebnic/plastelíny, výtvarné činnosti, vysvětlování a zakotvení pravidel,…
- předškoláci – plnění úkolů dle individualizace
- plnění úkolů na interaktivní tabuli – Všeználek (říjen, listopad)
- podzimní výzdoba třídy použití různé techniky (využití plodů – žaludy, bukvice, kaštany, šípky, jeřabiny; papírový draci, deštníky, veverka + nemocný strom, jablka, hrušky, listy, rybolov, Sv. Martin…)
- výroba dárečků/výrobků na Vánoční jarmark
- výroba a uspání Podzimníčka (skřítka podzimu)
- návštěva hřbitova na Dušičky
- hraní divadla („Boudo budko“, „Koblížek“, „Zvířátka pod hříbkem“)
- MTU
- podzimní písně „Koulelo se, koulelo“, „Měla babka čtyři jabka“, „Máme draka“, „Veverky“ aj.
- podzimní básně „Veverčí“, „Ježci“, „Ťuká, ťuká deštík…“, „Foukej, foukej větříčku“, „Říjen“, „Zelenina“ aj.
- LK – logopedické cvičení, pohádky, říkadla
- děti si samy po činnosti/vyrábění uklízí prostředí výtvarného koutku (vzájemná pomoc dětí)
- šetříme výtvarnými potřebami (barvy a lepidlo odléváme do kelímku, použitou plastelínu znovu použijeme, odstřižky z barevných papírů ukládáme do boxu pro další využití…)
- sušení pečiva pro farmu Gremy v Krasové (zapojení rodičů)
- sušení ovoce v sušičce v MŠ
- ovocný/zeleninový den – poznáváme a ochutnáváme ovoce a zeleninu
cÍLOVÁ KOMPETENCE:
prožívá vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou neživou i živou
- využití didaktických pomůcek, encyklopedií, mikroskopu ke zkoumání podzimní přírody
- sběr plodů podzimu (šípky, kaštany, jeřabiny, listy, žaludy, ořechy, …)
- experimenty s přírodninami (plody podzimu), frotáž kůry, listů
- využití polytechniky (práce se dřevem – meč pro Sv. Martina, s přírodním materiálem, výroba z plodů podzimu, použití látky, papírových ruliček, aj.)
- podzimní mandaly – ve třídě i v přírodě na vycházce
- na vycházkách do přírody (např. les, louka, zahrada, rybník) budeme poznávat různé ekosystémy (činnosti, které do nich spadají) – rybník – výlov, les – sběr plodů, zahrada – shrabování a sběr listí, sklízení zeleniny, louka – pouštění draka, aj.
- výstavka výtvarných předmětů na viditelném místě v šatně/ve třídě