Umíme se představit, také lecos vyrobit.
Vzájemně si pomáháme, nejen když se oblékáme.
My zvládneme každou práci, jsme šikovní Hastrmánci.
Pracujeme podle Kurikula podpory zdraví v MŠ.
4. Tematická část: Kde jsem se tu vzal
cÍLOVÁ KOMPETENCE:
Nemá obavu ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života
- Budeme poznávat různá stádia lidského života (didaktická pomůcka „Moje tělo“)
- Skládání dřevěného puzzle – vývoj člověka
- Prohlížení si fotografií z dětství (donesou si děti) – společná výstavka na magnetické tabuli
- Poměřovat svoji výšku, velikost končetin – obkreslování těla, otisky částí těla, prohlížení se v zrcadle
- VV – autoportrét, kresba rodiny, sestavení postavy z geometr.tvarů aj.
- Dechové cviky – foukaný fotbal, foukaná koulovaná, s pírkem, brčkem atd.
- Při pozorování člověka využití lupy/mikroskopu (vlasy, pokožka, chlupy, otisky prstů aj.)
- PH na zimní sporty – lyžování, sáňkování, bruslení, hokej aj.
- PH „Všechno lítá, co peří má“
- PH „Nenasytný strakapoud“
- Sezónní činnosti – sáňkování, plackování…
- DK – vyprávíme si své vlastní zážitky z nemoci, úrazu – jak jsme se cítili a co je pro člověka nebezpečné
- Námětové hry na doktory, nemocnici – nemoc, úraz, ošetření…
- LK – děti řadí obrázky dle děje, posloupnosti, ročního období (např. didaktická pomůcka - Jazyk a řeč – pracovní postupy, obrázkové kvarteto, děje – roční doby)
- LK – využití logopedických kartiček v souboru „Klokanův kufr“
- Etapy lidského života v encyklopedii či obrázcích a encyklopedie zvířat, ptáků či jiných živočichů
- Procházky do přírody – vyhledávat změny ve svém okolí (obleva – tání sněhu, mráz, náledí, zamrzlý rybník, rampouchy, krmítka pro ptáky aj.)
- pečovat/starat se o své zdraví – cvičení jógy, zdravotní cviky, relaxace
- KK – „Co je zdraví?“, „Chodíš s rodiči na procházky?“, „Co je pro tebe zdravé?“, „Tvůj oblíbený sport? Proč?“…
- PB – „Chumelenice“, „Rampouch“, „To to zebe“
- Básně: „Krmítko“, „Ptačí písnička“, „Teplý svetřík pro ptáčky“, „Masopust“, „Šašek“ aj.
- Písně: „Na lyže…“, „Kdo to ťuká na okénko“, „Vrabec a sýkorka“, „Lednová“, „Padá sníh, padá sníh“ aj.
cÍLOVÁ KOMPETENCE:
Snaží se ovládat intenzitu emocí, které by škodily jemu nebo okolí
- Využití didaktické pomůcky Ferda a jeho mouchy
- Hra „Na opičky“, „Zrcadlo“, „Kuba řekl“, „Hádej, kdo jsem (emoce)?“
- VV - Zpracování emocí pomocí smajlíků, barev, tvoření obličejů (vyjadřující různé emoce) z pomůcek a hraček ve třídě, kreslení obličejů do mouky na podložce;
- VV – výroba krmítka ze špachtlí/papíru
- LK – správné pojmenování pocitů, nálad i emocí – vyjádřit i neverbálně
- Pohádky a jejich využití k vyjádření emocí a správného/špatného chování – použít didaktické pomůcky Pohádky (Budulínek, Perníková chaloupka, Červená Karkulka, Kůzlátka
cÍLOVÁ KOMPETENCE:
Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky
- experimenty v přírodě (led, sníh, hledání stop zvířat aj.)
- VV - využití polytechniky (práce se dřevem – výroba krmítka pro ptáky + další alternativ – ptačí zob ve formičce, na papírové ruličce, šišce)
- Stolní společenské hry „Tučňáci“, „Match Madness“, „Pexeso“, „Člověče, nezlob se!“, „Kvarteto“, „Černý Petr“, aj.
- Práce s textem: „O hladovém ptáčkovi“, „Týnka s Matýskem vyrábí krmítko“, „Nenasytný strakapoud“
- Dbát na samostatnost při úklidu hraček, po VV a při stolování
- Vyřizování vzkazů v kuchyni či ve třídě Kapříků
- Plnění úkolů a činností z individualizace – předškolní děti
- Společné oslavy narozenin
- MTU
- Etické dílny
- Výroba dárku pro děti do 1. třídy
- Návštěva v 1. třídě
- VV – výroba masek, škrabošek, šašků…karnevalová výzdoba třídy
- Karneval ve třídě Hastrmánků
- DK – negativní/škodlivé chování/vlivy, které ohrožují člověka i živočichy
- Zapojení dětí do krmení ptáčků v novém krmítku – dosypávání semínek, ptačího zobu, slunečnice
- Výroba ptačího zobu se sádlem – využití formiček
- HK – d-d; d-u; d-samo sebe;