1. |
Maličkosti, na které byste při výchově dětí neměli zapomínat |
Jiří Halda |
O jevech, které by měly v životě dítěte nastat, aby z něj vyrostl dospělý jedinec, který vede spokojený život. Kniha vede k přemýšlení o sobě, o svých dětech, o partnerovi, o rodičích, o vztazích a o lidech. |
2. |
Jsi tam, brácho? |
Marek Herman, Jiří Halda |
Kniha poukazuje na to, co je při výchově dětí důležité a na čem opravdu záleží. A co udělat, abychom to za žádnou cenu neminuli. A taky jak je někdy těžké u toho neztratit naději. |
3. |
Potřebuji tvou lásku (Co můžeš udělat pro své dítě) |
Dr. RossCampbell |
Kniha o bezpodmínečné lásce pro zdravý vývoj dítěte.
množství příkladů a pomáhá tak
vidět nejen význam role rodičů, ale
stává se praktickou příručkou pro
|
4. |
Děti jsou hosté, kteří hledají cestu |
Jiřina Prekopová, Christel Schweizerová |
Návod pro rodiče, jak doprovázet
své děti na cestě k dospělosti.
Vychovávat dítě znamená
respektovat jeho dětskou osobnost se
všemi jejími zvláštnostmi a
bezpodmínečně ho přijmout.
Autorky společně shrnuly své
dlouholeté zkušenosti do příručky
určené všem rodičům, kteří chtějí ze
svých dětí vychovat osobnosti se
svobodným, tvořivým myšlením,
silnou vůlí a odolností,
optimistickým životním postojem
|
5. |
Malý tyran (příčiny dětské panovačnosti, poruchy vývoje osobnosti dítěte. Co vlastně děti potřebují?) |
Jiřina Prekopová |
O příčinách a léčbě dětské panovačnosti a o skutečných výchovných potřebách malých dětí. Autorka poukazuje na to, jakou oporu děti potřebují, aby se mohly nerušeně vyvíjet. |
6. |
Lekce z lidskosti (v životě a díle Jana Amose Komenského) |
Jan Hábl |
Autor analyzuje a identifikuje příčiny
moderní krize lidskosti i jejího pedagogického
utváření. Komenského pojetí
lidskosti je zde předloženo ve své
plastičnosti, aby kromě jiného
poskytlo překvapivě inspirativní
materiál pro humanizační úsilí
současné pedagogiky. |
7. |
Lidský vztah a jeho role při řešení problémů (Rodina, mateřská škola, základní škola) |
Jan Svoboda |
Zkušený autor, poradenský
psycholog, nabízí rodičům, stejně
jako pedagogům z mateřských a
základních škol, inspiraci ve formě
popsaných a vyřešených problémů
bez účasti odborných pracovišť.
Popsané příběhy uvádí teoretická
část, která popisuje vznik
mezilidského vztahu a jeho
komponenty. Uvedené příběhy
|
8. |
Myšlenkové mapy pro děti (rychlá cesta
k úspěchu nejen ve škole) |
Tony Buzan |
Kniha dětem pomůže zefektivnit
psaní poznámek a učení, zkrátit dobu
strávenou nad domácími úkoly,
rozvíjet kreativitu a představivost,
zlepšit paměť. Naučí se nejen
zefektivnit práci do školy, ale třeba i
jak naplánovat narozeninovou
oslavu, aniž by na něco zapomněly,
nebo jak napsat dopis. |
9. |
Agresivní dítě? (Systematické řešení problémového chování) |
Anton Hergenhan |
Podle psychologa a terapeuta Antona
Hergenhana je agresivita symptom,
příznak, a je potřeba najít a vyřešit
příčiny, které vedou k
problémovému chování. Na
agresivitu se dívá z širší perspektivy,
inspiruje k otázkám nad chováním
konkrétního dítěte i ke hledání
odpovědí. Kniha obsahuje řadu
příkladů z praxe a osloví rodiče
i pedagogy dětí, které se projevují
|
10. |
Zlobivé děti neexistují (jak vychovávat batole bez pocitu viny) |
Janet Lansburyová |
Vztekající se batole... To není ostuda
ani chování, které si zaslouží trest.
Jak ale prosazovat disciplínu, aby
prospěla dítěti i jeho rodičům? Jak nastavit hranice? Kniha, která se
stane praktickým nástrojem rodičů
pro porozumění chování batolat
v období, které mnohým může
působit vrásky na čele. |
11. |
Antistresová knížka pro učitelky mateřské školy Relaxace, komunikace, týmová práce |
Gabriele Kubitschek |
Čtenáři v knize najdou užitečné tipy, jak stresu nejen čelit, ale hlavně předcházet. Díky knize zjistí, jak reagují na zátěž a co z jejich chování může vést ke zvýšenému stresu. Naučí se také relaxovat a hlavně dokážou to, co si osvojí, přenést do práce s dětmi. |
12. |
Předškolák
s problémovým chováním /prevence projevy a možnosti ovlivnění) |
Zdeňka Michalová |
Kniha nabízí zejména předškolním pedagogům vysvětlení příčin poruch chování, možnosti jejich prevence
a také ovlivnění projevů problémového chování. Publikace je určena předškolním pedagogům, psychologům a dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi, které mají problémy s chováním. |
13. |
Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí |
PaedDr. Helena Hazuková |
Cílem této knihy je přinést učitelkám mateřských škol, ale také rodičům, množství hravých a inspirativních námětů s metodickou podporou pro správný rozvoj dětí předškolního věku. |
14. |
Pomáháme dětem s orientací v dnešním světě |
Mgr. Magdaléna Kapucínová |
Publikace nabízí spoustu
originálních námětů a zábavných
aktivit, které jsou ověřeny praxí a
garantovány editorským kolektivem
z řad odborníků na předškolní
výchovu a vzdělávání. |
15. |
Psychologie lidské komunikace |
Zdeněk Vybíral |
Monografie, provází čtenáře
průřezem klasického i soudobého
zkoumání zejména interpersonální
komunikace. Kniha je určena všem
zájemcům o psychologii, především
učitelům, manažerům, studentům
psychologie a pedagogiky. |
16. |
Co často zajímá rodiče a učitele dětí s Asperger. Syndr. |
Roman Pešek |
Publikace je určena především
rodičům, učitelům a jiným odborníkům, kteří pečují o děti
a dospívající
s Aspergerovým syndromem.
V úvodu čtenář nalezne
charakteristiku těchto osob. Následně
se autor zabývá častými problémy,
které se u lidí s Aspergerovým
syndromem objevují. Poté navazují
doporučení, jak jim pomoci tyto
potíže zvládnout. |
17. |
Rozvíjíme emoce dětí |
Simone Pfeffer |
Již v předškolním věku je důležitá
schopnost zacházet s vlastními pocity
a potřebami - což označujeme jako
emoční a sociální dovednosti. Právě
v mateřských školách však lze
pozorovat, že schopnost dětí
vyjadřovat své pocity je příliš malá
nebo jednostranně rozvinutá - svým
problémovým chováním například
některé děti vyjadřují touhu po
pozornosti a blízkosti. Tato kniha
nabízí přes 180 nápadů, cvičení a her,
které mohou dětem pomoci naučit se
vnímat pestrou škálu emocí, které
denně prožíváme, a konstruktivně
s nimi zacházet. |
18. |
Mami, jak přijde dítě na svět? |
Henri Joyeux |
Tato knížka chce pomáhat především
rodičům, aby mohli vhodnou formou
poskytnout dětem pravdivé poučení
o sexualitě a lásce. Její obsah sami
zprostředkují mladším dětem a větší
|
19. |
I rodiče by měli dělat chyby |
Jiřina Prekopová |
V této knize shrnuje svou celoživotní
praxi a poznání. Jeden z nedostatků
moderní výchovy vidí v
neschopnosti rodičů stanovit dětem
pravidla a vést je k sebereflexi.
Rodiče vychovaní generacemi svých
přísných rodičů dnes často odmítají
jakékoli tresty a pravidla a zároveň
se při výchově dopouštějí mnoha
chyb, které mohou negativně ovlivnit vývoj dětí. Rodiče však mají právo na o, aby chybovali. Zároveň by si
ovšem měli chyby přiznat a vyvodit
z nich správné důsledky. Kniha je
psána pro rodiče a rodinné
|
20. |
Máte neklidné, nesoustředěné dítě? |
Drahomíra Jacovičová |
Příručka určená především rodičům
a vychovatelům radí, jak postupovat
při výchově dětí s ADHD a ADD.
Zabývá se i problematikou ADHD
v dospívání a v dospělosti. |
21. |
Respektovat a být respektován |
Pavel Kopřiva |
Kniha Respektovat a být
respektován je určena všem, kteří se
snaží o partnerský, respektující
přístup ve výchově, vzdělávání
a vztazích. Je využitelná pro rodiče,
učitele a všechny, kteří chtějí
investovat úsilí do rozšíření
repertoáru svých komunikačních
dovedností pro zvládání běžných
i náročných životních situací.
Přirozeným důsledkem osvojení
těchto dovedností je udržení vlivu
i dobrých vztahů a vzrůstající pocit
vnitřního klidu, sebeúcty
a kompetentnosti. |
22. |
Rodiče určují hranice (autorita a partnerský vztah k dětem, jak přistupovat k chybám, vyvození důsledků není trestem, jak zacházet
s dětským projevováním síly, hranice zkušenosti dětí) |
Jan-Uwe Rogge |
Autor se v knize věnuje podrobně
otázkám jako: Je možné vychovávat
partnersky a být přitom pro dítě
autoritou? Jaké jsou rozdíly mezi
důsledností a trestem? Jak dítě
ovlivňuje rozdílný rodičovský styl
otce a matky? Porozumí menší děti
smyslu hranic? Jak řešit situace, ve
kterých jsou děti vystaveny
hraničním prožitkům, které je
ponižují? Jak zacházet s tématy
nemoci a smrti, aby děti nebyly
přetěžovány? |
23. |
Příběhy pomáhají s problémy |
Bern Badegruber |
V knize najdeme více než 60 příběhů,
které pohádkovou formou
zpracovávají konkrétní problémy
dětí (strach, nesmělost, neposlušnost, pomalost, nepřizpůsobivost
ostatním, reakce na mladšího
sourozence atd.) Všechny příběhy
vycházejí z praxe učitelek
mateřských škol i učitelů škol
základních, a jsou různým situacím
dětí tak blízké. Autoři v úvodu
vysvětlují, jak mohou příběhy řešit
různé problémy, jak se mají
předčítat, doplňovat nebo měnit, aby
účinně pomáhaly při výchově.
Je připojen i návod, jak si vymýšlet
příběhy vlastní. |
24. |
Dobrý start do školy |
Jean Andersonová |
Kniha je příručkou pro rodiče, která
poskytuje rady a nápady, jak rozvíjet
jazykové a pohybové dovednosti
a společenské návyky dětí
v předškolním věku. Je zde spoustu
informací, rad a bohatý výběr
zábavných činností, které mají
podpořit představivost a nadšení
dítěte. |
25. |
Po dobrém nebo po zlém
(o výchovných odměnách a trestech, umění odpouštět výchovné prostředky a situace pro jejich využití) |
Zdeněk Matějíček |
Význam odměn a trestů je ve
výchově zřejmě stále týž. Jen
v různých dobách a společnostech se
jedno nebo druhé více nebo méně
zdůrazňuje, uplatňuje nebo hlásá
a praktikuje. Autor si dovoluje
pozvat čtenáře, aby se spolu s ním
laskavě zamýšleli, proč, kdy a jak
máme dát ve výchově svých dětí
přednost tomu "po dobrém" nebo "po
zlém". Rozumět sobě a rozumět
dítěti, to už je první krok na cestě
|
26. |
Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly |
Adle Faber |
Kniha poskytuje návody krok za
krokem ke zlepšení a posílení
vzájemných vztahů v rodině,
porozumění mezi rodiči a dětmi.
Vhodnou pomůckou jsou kreslené
ukázkové situace s doporučeným
průběhem dialogu. |
27. |
Aspergerův syndrom (porucha sociálních vztahů a komunikace) |
Tony Attwood |
Aspergerův syndrom bývá
diagnostikován později, protože
v raném věku se postižení
neprojevuje tak závažně. Kniha
podává základní informace pro
rodiče a pracovníky pomáhajících
profesí. Je psaná čtivým a zajímavým
způsobem s množstvím příkladů
a s hlubokým pochopením odlišného
prožívání lidí s aspergerovým
syndromem. |
28. |
Jak žít a nezbláznit se (psychologie dítěte od předškolního věku do dospělosti) |
PhDr. Lidmila Pekařová |
Kniha je souborem praktických rad.
Jak na to, když dítě lže a krade; co
s tím, když píše jako čuně; jak řešit
vzdor. Ukazuje v příkladech naši
hloupost, nabubřelost, ješitnost
a rodičovskou sobeckost.
Je slabikářem výchovy. Její rady
pochopí každý, pokud ovšem bude
chtít. Je spravedlivá i útočná vůči
všem. Autorka říká: "Kde berete
odvahu trestat dítě, když o něm
nevíte vůbec nic?" Nazývá týráním
i to, co ostatní omlouvají jen jako
omyly dospělých. "Každý chce být
v něčem dobrý; pokud nemůže být
dítě první ve škole, máme pro něho
jiné možnosti... Ale musíme je znát
... a když je neznáme, měli bychom
pokorně naslouchat a číst." |
29. |
Jak se žije s ADHD? (Co se stane, když vám vstoupí do života, jaké je to žít s nimi a
s námi)
Očima terapeutky, dítěte s ADHD a jeho matky |
Markéta Závěrková |
V zajímavém vyprávění se střídají tři,
resp. čtyři osoby. Terapeutka, která
shrnuje poznatky o ADHD a nabízí
konkrétní tipy a doporučení, jak
zvládat jednotlivé náročné situace
i každodenní život. Matka
vyrovnávající se s touto životní
situací, výkyvy nálad, ale
i neotřelými nápady svých
synů. Jednotlivé kapitoly se věnují
každodenní rutině, emocím a jejich
zvládání, komunikaci, vztahem sama
k sobě, hodnotám, dívkám s touto diagnózou, ale i ADHD ve
výchovném a vzdělávacím systému,
tedy ve školce, škole a při
volnočasových aktivitách. |
30. |
Jak naučit děti pravidlům (rady pro rodiče dětí od 1 roku do 14 let) |
Annette Kast- Zahn |
Proč se děti někdy chovají nevhodně
a proč dělají „naschvály“. dodávat
dítěti sebevědomí, jak děti chválit
aodměňovat
, jak v nich podpořit to
nejlepší. Kde se dopouštějí rodiče
nejčastěji výchovných chyb a jak to
napravit. Proč je důležité být ve
výchově důsledným, a kam vede
nedůslednost. Pomocné pohádkové
příběhy, které vašemu dítěti
pomohou zvládnout některý
z problémů (např. jak se zbavit
dudlíku). |
31. |
Efektivní rodičovství krok za krokem (efektivní výchova a její aplikace v praxi, modelové problémové situace, otázky) |
Don Dinkmeyer |
Autoři vysvětlují principy efektivní
výchovy a popisují jejich aplikaci do
praktického rodinného
života. Principy shrnuté v této
příručce mohou pomoci nejen
rodičům při výchově, ale osvědčily
se i při práci se skupinami dětí ve
školách a na dětských táborech. |
32. |
Najděte si svého marťana (co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli) |
Marek Herman |
Kniha je cenná hlavně tím, že je
napsána odborně, přitom naprosto
srozumitelně, autor si s pomyslným
čtenářem vlastně povídá. Objevíte
v ní svěží pohledy a úvahy z oblasti
sebepoznání, mezilidských vztahů
a výchovy malých dětí. Dozvíte se
informace, o kterých s překvapením
zjistíte, že je prostě potřebujete
k tomu, abyste mohli vést spokojený
život. |
33. |
Co děti nejvíc potřebují (potřeba otevřené budoucnosti, mateřská a otcovská identita, istota namísto úzkosti, problém týrání dětí) |
Zdeněk Matějíček |
Co malé děti nejvíce potřebují? To je
otázka, která předznamenává celou
řadu úvah nad různými tématy ze
světa vědy o dětské duši. Odpověď je
složitá i jednoduchá zároveň. Mnoho
věcí, ale snad nejvíce jistotu ve vztazích k lidem z nejbližšího okolí.
Poutavá, často velmi osobní a
hluboká zamyšlení známého
dětského psychologa probírají
potřeby dětí a úkoly rodičů,
vychovatelů a psychologů. |
34. |
Rozvoj grafo-motoriky Jak rozvíjet kreslení a psaní |
Jiřina Bednářová Vlasta Šmardová |
V publikaci Rozvoj grafomotoriky naleznete informace:
- o významu a vývoji dětské kresby,
- o metodice rozvoje grafomotorických schopností (posloupnosti vývoje grafomotorických prvků, navození pracovních návyků při kreslení a psaní, potřebných podmínkách a pomůckách...).
|